Bytt vekk fettet med muskler

Dersom du vil slanke deg kan du like greit slå to fluer i en smekk ved å bygge opp muskler istedenfor bare å fjerne fettet. Det er nemlig slik at muskler lar deg forbrenne kalorier kjappere, slik at styrketrening på lang sikt gir deg en bedre forbrenning. Ikke bare når du trener, men hele tiden.

Én kilo med muskler hjelper deg med å forbrenne hele 13 ekstra kalorier hver eneste dag. Dette er snakk om hvileforbrenning, altså hvis du ikke trener noe i det hele tatt. Dersom du trener kondis, utholdenhet eller styrke vil disse musklene trenge ekstra kalorier for å holde seg gående, og du vil få ennå bedre forbrenning enn uten disse musklene.

Dersom du på sikt skaffer deg 6 kilo med muskler vil de forbrenne minst 78 kalorier hver dag, og mye mer om du trener den dagen. Så når du skal ned i vekt er det en vinn-vinn-situasjon å bygge muskler mens man holder på.
I tillegg til at musklene hjelper deg med å forbrenne fremtidige kalorier er det vel en ganske stor enighet at det ser finere ut om man er trent og har muskler enn om man bare er tynn. Slanking bør ikke bare handle om å gå ned i vekt, det bør handle om en sunnere livsstil og en bedre kropp.

Når du skal slanke deg ved å bygge opp muskler er det viktig at du er flink til å trene alle muskelgruppene. Du bør trene én og én muskelgruppe, og gi muskelgruppen opptil tre dagers hvile etter at du har trent den. Dette er fordi kroppen bryter ned musklene når man trener, og da trenger muskelgruppen hvile og tid for å kunne bygge opp nye og større muskler.

Å bygge opp muskler i bena kan du gjøre med noe så enkelt og moro som å gå turer i ulendt terreng. Dette gir deg større muskler i både legger og lår selv om det ofte ikke syntes så godt. Mange tror at lårene blir tykkere av å trene musklene der, men det er som oftest ikke tilfellet.

Du bør også bruke manualer til å trene alle muskelgruppene i armene, og husk å variere slik at alle musklene får trent. Løfting av manualer gir deg dessuten muskler i ryggen, og kan dermed hjelp deg med å bli kvitt fettet på ryggen.
For mange er det aller viktigst å bli kvitt fettet på magen. Her er det mange øvelser man kan gjøre, og noen av de vanligste er sit-ups eller ved å bruke en balanseball. Det er veldig mange øvelser som er gode for å trene magemuskler, og dersom du ønsker deg en sixpack er det anbefale å rotere på mange forskjellige øvelser.

Noe folk misliker ved å bytte ut fett med muskler er at de ikke går så mye ned i vekt. For selv om man blir både tynnere og sunnere så veier muskler mer enn fett, og man kommer ikke like lavt på vekta som man kanskje hadde håpet på. Men selv om man ikke går like mye ned i vekt er muskelbygging et veldig godt alternativ til en diett, og som en god bonus får man jo større og finere muskler av det.



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering