Få opp metthetsfølelsen

Lær hvordan det å takle mettheten din og føle deg mett i lengre tid er nøkkelen til å nå vegtreguleringsmålet ditt.

Metthet: Føl deg mett i lengre tid

Det er en god idé å spise mettende mat som f.eks. proteiner og fibrer slik at du unngår å spise for mye.

Det er dessuten med på å begrense mengden av inntatt energi, noe som er en hjelp når du ønsker at nå vegtreguleringsmålet ditt.

Det tar lengre tid for kroppen og den skal bruke mer energi på å fordøye proteiner enn enkle karbohydrater. Fibrer tar lengre tid å fordøye enn enkle karbohydrater og fungerer som fyllstoff.

Vann er godt for det overordnede velbefinnende og velvære og det kan være en god måte å unngå overspising på. Drikk et stort glass vann før hvert måltid og når du spiser vil du merke at du føler deg raskere mett enn vanlig.

Magert kjøtt som fisk, kylling, kalkun og magert rødt kjøtt er alle gode animalske proteinkilder, men det er bra å ta med proteiner fra vegetabilske kilder for variasjonens skyld. De inneholder som regel også en lavere mengde mettet fett.

Gode kilder til protein som ikke kommer fra kjøtt:

  • Egg
  • Belgfrukter, nøtter og kjerner – mandler og valnøtter er ideelle mellommåltid
  • Soyaprodukter som tofu og soyabønner
  • Korn- og mage meieriprodukter- inneholder ett mindre mengde proteiner

Godt å vite: Planteproteiner har generelt et høyere fiberinnhold, som også gir en metthetsfølelse



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering