Litt mosjon i hverdagen

Når vi slanker oss har vi vel en tendens til å trene skikkelig vi nordmenn. I hver fall har jeg det, og jeg tror ikke jeg er helt alene om det.

Treningstøy til alt for mye penger, men som tross alt er i veldig riktige farger for året. Joggesko som kan blåses opp i alle ender og kanter, men som hun søte i butikken forklarte at ville spare knærne dine i all fremtid. Stå i timevis i kø foran disken på treningssenteret for å kjøpe årskort sammen med alle andre som har nyttårsforsetter i begynnelsen av januar. Lurer litt på hvor fullt det hadde vært på disse treningssentrene dersom alle som kjøpte årskort i januar fortsatt var like ivrige i august.

Jeg prøver ikke å si at alt det overnevnte ikke er bra når man slanker seg. Jeg prøver bare å belyse et problem jeg har. Og det problemet er bare at når jeg går hardt ut holder det ikke mange ukene. Mulig det bare er jeg som har det sånn?
Enkle ting derimot kan fungere noe lenger for meg, bare jeg husker på det. Spesielt hvis jeg kombinerer mosjonsøkten med andre gjøremål.

Noen eksempler:
Jeg må i butikken nå og da. Må jeg bestandig bruke bilen? Nei, jeg må ikke det. For meg er det ti minutters rask gange hver vei. Der kan jeg skrive tjue minutter med mosjon på treningskortet mitt.

Må jeg ta heisen sammen med alle de andre alvorlige menneskene (hvorfor er alle mennesker så alvorlige når de tar heis forresten)? Nei da, der det er heis er som regel en trapp også.

Må jeg rekke fjernkontrollen når jeg ligger på sofaen og ser på tv. På ingen måte. Jeg kan faktisk reise meg opp og spasere over til fjernsynet for å skifte kanal. Strengt tatt trenger jeg jo ikke å ligge på sofaen en gang under fjernsynstittingen. Jeg kan jo sitte på ergometersykkelen som finnes i stort monn på enhver miljøstasjon. Til gratis avhenting.

Enkle og greie måter å tilføre kroppen litt mosjon på. Og dette var bare noen få måter. Jeg er helt sikker på at du kan finne på noen flere. Og de må du gjerne dele med oss andre.



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering