Slik kan du gå deg ned i vekt

Når man snakker om å slanke seg er det altfor få som prater om hvor bra det er å slanke seg ved å gå turer. Greit, det er kanskje ikke slik at det har den høyeste kaloriforbrenningen, men dersom du går turer på riktig måte kan du fint bruke det som en slankemetode. Det er faktisk slik at man forbrenner oppimot 300 kalorier i timen dersom man går i et kjapt tempo, og i motsetning til jogging kan de aller fleste klare å gå en skikkelig tur uten å ødelegge hele kroppen.

Noe av det geniale med å slanke seg ved å gå turer er at alle kan gjøre det. Er man i dårlig form begynner man med små turer, mens trente folk kan ta seg dagsturer eller turer på flere timer. Dersom man bor litt på landet er det også godt mulig å komme i kontakt med naturen mens man går, og oppleve hvor fin skogen egentlig er.

Det er nemlig slik at skikkelig gåturer er helt supert når man slanker seg. Det aller beste er turer i skog og mark, da de trener mange flere muskelgrupper enn dersom man går på asfalt. I tillegg bør man prøve å gå i både opp-, og nedoverbakker, da dette også trener forskjellige muskelgrupper.

Så pakk ryggsekken med litt sunn mat og ta deg en skikkelig gåtur ut i skogen eller opp på fjellet. En fire timers tur forbrenner hele 1 200 kalorier, faktisk litt mer enn to timer med jogging gjør! Legg inn en halvtimes pause hvor du koser deg med en god salat og en liten kvikklunsj, så skal jeg love deg at du kommer til å få lyst til å gjøre det oftere.

Noen enkle ting du kan gjøre for å øke kaloriforbrenninga når du er ute og går er å bruke armene. Ikke bare bruker du energi på å bevege armene mens du går, du vil trolig også øke intensiteten på treningsøkten, da armer ofte brukes i sammenheng med rask gange fremfor vanlig gåing. Ellers kan du kutte ned skrittlengden. Da vil du bruke bena mer, og du kan gå en kortere tur og likevel forbrenne like mye som ved en lengere tur.

For en skikkelig kaloriforbrenning kan du gå i skogen utenfor stien. Da vil du fort kjenne det i bena, og kroppen kommer til å forbrenne mange kalorier ettersom den trenger å bruke mange flere muskler i ulendt terreng. Dersom du har ryggsekk får du bygget litt ryggmuskler i samme slengen, og det blir en god styrketrening for både ben, mage og rygg.

En genial måte å passe på at man går daglig på er ved å kjøpe et pedometer. Bestem deg for å gå minst 10 000 skritt hver dag, og gjøre dette slavisk. 10 000 skritt er et lite stykke over gjennomsnittet, og dersom du gjør det kan gå slanke vekk noen få kilo i måneden. Fordelen med å bruke et pedometer at du kan følge med på hvor mange skritt du har tatt hver eneste dag. For trikset for å slanke seg er å være mer aktiv hver dag, ikke to-tre ganger i uken.

Artig artikkel om vekter



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering