Slik kan du komme i gang med å slanke deg

Det er mange som går med planer om å slanke seg uten helt å vite hvordan man skal komme i gang med prosjektet. Det aller beste tipset for å komme i gang er å begynne! Det høres litt rart ut, men bare kast deg ut i det, så er man i gang! Det betyr at dersom du skal kutte ut brus eller godteri så slutter man nå, akkurat nå mens du leser dette, istedenfor å vente til du er tom i kjøleskapet eller hvilken som helst annen grunn man skulle ha for å utsette det.

Det har seg sånn at det tar tre uker for hjernen å legge til en vane, så de tre første ukene med slanking er de verste. Når disse er over er det mye lettere, og lysten på brus, godteri eller annen nei-mat er mye mindre enn før man har vendt seg til å slanke seg. Det er samme greia med trening. Dersom du trener hver dag i tre uker blir det en selvfølge å fortsette den første dagen etter treukersmerket, så det gjelder å klare seg gjennom denne tiden.

For å klare å komme seg til den fjerde uken er det viktig at man har selvdisiplin, er strukturert og motivert. Det anbefales sterkt at man lager seg en ukeplan hvor du krysser av hver gang du har trent, spist sunt eller hva nå enn målene dine er. Heng denne ukeplanen på et synlig sted slik at du alltid ser den, og dermed tenker over at du må gjøre disse tingene den dagen. Å henge den på kjøleskapet er alltids en slager, da du blir minnet på det hver gang du skal ta seg mat.

Å holde seg motivert kan være vanskelig, og alle kommer til å komme til et punkt hvor de er helt umotiverte. For å komme seg gjennom dette må du bare slavisk fortsette med treningsplanen din, uansett om du føler at det hjelper eller ikke. Etter noen dager vil trolig motivasjonen komme tilbake, men det er viktig å følge planen i mellomtiden.

Det er også mange som sliter med å komme i gang med selve treningsdelen av slankingen, da de rett og slett ikke vet hvor de skal begynne. Et godt sted å begynne er for eksempel lett kondisjon, som for eksempel en lang gåtur, en liten joggetur, svømmetur eller en sykkeltur. Dette er noe de aller fleste allerede kan gjøre, så får man heller utsette tunge styrkeøvelser til man er kommet litt i gang. Disse tingene krever heller ikke dyrt utstyr, men man bør likevel investere litt i gode joggesko for både jogging og vanlige turer.

Med tanke på maten kan det være en god idé å kaste all den usunne maten og heller bytte den ut med sunn mat. Så når man holder på å sprekke og vil ta seg en sjokoladebit, så har man det ikke. Isteden kan man ta seg en gulrot eller et eple for å dempe matsuget. Innen man er på butikken neste gang har man forhåpentligvis blitt kvitt matsuget igjen, slik at man nok en gang bare har sunne varer i hjemmet sitt.



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering