Slik slanker du deg mens du er gravid

Eksperter er faktis uenige i hvorvidt det er bra for barnet om du slanker deg mens du er gravid, så derfor kan det lønne seg å ta en prat med legen før du begynner på en slankekur i svangerskapet. Det er likevel flere ting som er helt sikkert, og det er at man overhodet ikke skal slanke seg ved å begrense kaloriinntaket.

Om man er overvektig under svangerskapet kan dette i verste fall smitte over på barnet, og det kan veie mer enn normalen ved fødsel. Det er derimot ikke så veldig farlig, og de fleste leger anbefaler heller å vente til barnet er født med å slanke seg. Barnet bør du ikke slanke, men heller gi et variert kosthold med rikelige mengder grønnsaker og andre ting som inneholder mye vitaminer og mineraler som kroppen trenger.

Litt av trikset med å slanke seg når man er gravid er ved å spise riktig. Det betyr at man spiser like mye som man alltid har gjort, men bytter ut colaen med grønn te, og de fløtegratinerte potetene med grønnsaker. I tillegg er det viktig å spise minst fire måltider om dagen samtidig som man får i seg rikelig med frukt og grønt i mellommåltidene.

Dersom man allerede er i god form før man ble gravid er det like ingen grunn til å slutte med treningen. Selv mens man er gravid trenger kroppen trening, men det er kanskje lurt å droppe styrkeøvelser og hard trening. Man må selvfølgelig også slutte med all trening hvor man bruker magen aktivt, som rockering eller sit ups.

Dersom man ikke trente stort før man ble gravid er det ofte likeså greit å vente med treningen og slankingen til etter at man har født. Man bør i alle fall ikke begynne med hard trening som belaster kroppen stort, da flere leger mener dette kan være skadelig for fosteret. Lett trening er derimot greit, men ikke i så veldig store mengder.

Det beste slanketipset for gravide er å gå regelmessige turer. Det er bra for hele kroppen, og alle kan gjøre det.
Svømming er en genial måte å trene på når man er gravid. Når man er i vannet kan man bevege seg mye lettere enn på land, så denne treningsformen er spesielt utbredt blant gravide som allerede har begynt å få en mage som er i veien for annen trening. I tillegg er svømming kjempebra for stort sett hele kroppen, og bruker ekstremt mange forskjellige muskler.

Selv om man ikke skal trene styrke er det greit å trene med lette vekter som en del av treningsplanen. Denne treningen skal være en del av en treningsplan for å styrke hele kroppen, ikke bare for å styrke biceps.

Så som du ser, er det godt mulig og både trene og slanke seg mens man er gravid, men nok en gang: prat med en lege før du begynner. Alle kropper er forskjellige, og bare deg selv om en lege er kvalifiserte nok til å bestemme hvilket treningsopplegg det er greit å følge når man er gravid.



Legg inn en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Velg en vurdering